Het luchtruim rond Schiphol is niet goed genoeg beveiligd tegen drones. Uit een praktijktest georganiseerd door Dronewatch blijkt dat veel drones gewoon in de buurt van de luchthaven kunnen vliegen, terwijl dat volgens de fabrikanten niet zou moeten kunnen.

Het is streng verboden om met drones, officieel Remotely Piloted Aircraft Systems (RPAS), in de omgeving van luchthavens te vliegen. Toch vinden steeds vaker drone-meldingen plaats door piloten van verkeersvliegtuigen, vooral door de sterke stijging van hobbymatig gebruik.

Tot ongelukken heeft het nog niet geleid. Maar een drone die in de motor van een vliegtuig komt kan veel schade veroorzaken en voor levensgevaarlijke situaties zorgen.

Virtueel hekwerk

Drones beschikken in principe over zogeheten geofencing-software, een virtueel hekwerk, zodat ze niet kunnen opstijgen in een aangegeven zone zoals rondom luchthavens. Die software werkt niet altijd, blijkt uit een test van Dronewatch.

Met dertig vrijwilligers werden drones van diverse fabrikanten getest vlak buiten maar ook binnen het gecontroleerde luchtruim van Schiphol, schrijft Luchtvaartnieuws.nl. In Lisse, net buiten het luchtruim van Schiphol, vlogen alle drones zonder problemen. Op de tweede locatie, bij Nieuw-Vennep, stegen alle drones eveneens op, wat softwaretechnisch al niet zou moeten kunnen.

Op locatie drie, in het Haarlemmermeerse Bos op een paar kilometer van Schiphol, bleven alleen de drones van fabrikanten Phantom en DJI aan de grond. De rest vloog gewoon, terwijl dat niet mag.

Wiebe de Jager van Dronewatch is tevreden over het experiment. “De belangrijkste conclusie is dat geofencing in principe gewoon werkt. Alleen moeten dronefabrikanten er wel voor zorgen dat de database met vliegvelden en andere no-fly zones accuraat en up-to-date is."

Ook al kan de techniek ervoor zorgen dat er niet opgestegen kan worden nabij een vliegveld, uiteindelijk is de dronepiloot eindverantwoordelijk voor het veilig gebruik van het toestel, geeft De Jager aan. "Daarom blijf ik pleiten voor betere voorlichting en duidelijke communicatie over de vraag waar je nu wel en niet mag vliegen."

Lees ook op Luchtvaartnieuws.nl

Ryanair komt met plustarief voor vakantieganger

Hijskraan knakt: A320 van Air India beschadigd

Rechter: Martinair vrachtvliegers hebben recht op winstuitkering

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl